סינמה FEED

פינת המבקר

"1917" הסרט הבלתי אפשרי שעשה את הלא ייאמן

ציון המבקר

סם מנדז הוא מבין הבמאים האמריקאים הבולטים של זמננו, ואחראי בין היתר על "אמריקן ביוטי", סרטי ג'יימס בונד האחרונים ועוד. סרט החדש הוא אחר לחלוטין מכל מה שראינו ממנו עד היום, ומכל סרטי המלחמה שפגשנו עד כה באופן כללי: מדובר באפוס מלחמתי רחב היקף שמתרחש בתקופת מלחמת העולם הראשונה וצולם כולו בטייק אחד – מה שאומר שמנדז עשה את הלא ייאומן. הביקורות הנלהבות מוכיחות שהרעיון ככל הנראה עבד, מעל לכל שיוער.

עלילת הסרט נראית פשוטה למדי: שני חיילים בריטיים מקבלים משימה חשאית להעביר מסר מעבר לקווי האויב, על מנת למנוע מאלפי חיילים אחרים לצעוד לתוך מלכודת וישירות למותם. בנדיקט קמברבאץ', חברו ל"שרלוק" אנדרו סקוט ("פליבג"), קולין פירת' וריצ'רד מאדן בתפקידים מרהיבים ועוצמתיים, אך מה שבעיקר הופך את הסרט לנפלא היא הבחירה האמיצה כל כך של מנדז, והצלם שלו, רוג'ר דיקינס, לצלם את כולו בטייק אחד. זה אומר שהמלה "קאט" לא נשמעה על הסט, זוויות צילום לא הוחלפו והסרט כולו צולם כמעין מחזה שמתרחש בלייב ומתועד במצלמות, במשך קרוב לשעתיים (לצורך ההשוואה: סרטים אחרים מצולמים לאורך שבועות וחודשים, מחולקים לסצנות שונות ומחוברים יחדיו בחדר העריכה).

במאים אחרים ניסו בעבר לצלם בטייק אחד, כשהזכור והמוכר שבהם הוא הסרט "החבל" של אלפרד היצ'קוק. עד היום לא נרשם ניסיון לצלם סרט מלחמה רחב יריעה באופן כזה. התוצאה מוכיחה שהמאמצים הכבירים של מנדז, דיקינס, השחקנים והצוות הטכני, השתלמו בענק.

הסרט הוא ללא ספק ההישג הטכני של השנה ויש שיאמרו שהוא משובח יותר מ"להציל את טוראי ראיין" וסרטי מלחמה בלתי נשכחים אחרים. מנדז ללא ספק המציא דרך חדשה ליצור קולנוע וסוחף את הצופים באופן כזה, שאי אפשר להסיר את העיניים מהמסך, אפילו לא לשנייה. דיבורי האוסקר כבר נמצאים באוויר.


עכביש ברשת – שיתוף פעולה קולנועי יוצא דופן

ציון המבקר

זה לא בכל יום שבמאי ישראלי, גם כשמדובר בערן ריקליס שסרטיו הקודמים ("שליחותו של הממונה על משאבי אנוש", "שלוש אימהות", "הכלה הסורית", "צומת וולקן" ורבים אחרים) הולכים לפניו – זוכה ליצור שיתוף פעולה בין כוכבי ענק כמו בן קינגסלי ומוניקה בלוצ'י, לבין שחקנים ישראלים – במקרה הזה, איתי טיראן ואיציק כהן, שלשניהם ניסיון רב בעבודה בקולנוע מחוץ לגבולות ישראל.

על פניו, מדובר בריזיקה: ברוב המקרים, המבטא הישראלי הכבד הופך לרוב את הדמויות לאזוטריות, אבל דווקא כאן, הנוכחות של השחקנים הישראלים רק מחזקת את האותנטיות של הסרט. ריקליס בחר ליצור סרט שמבוסס על מקרים אמיתיים ובמרכז העלילה עומד השב"כ – כשכהן מגלם את ראשו וטיראן את אחד מהסוכנים שלו. נקודת המוצא הזו הופכת את הנוכחות של השחקנים הישראלים ללגיטימית ואפילו נחוצה – והשילוב שלהם לצד כוכבי ענק כמו קינגסלי (שמגלם סוכן מוסד וותיק) ובלוצ'י (שבמקרה הזה היא למעשה המטרה) הופך את הסרט לחוויה לכל צופה ישראלי, אבל גם לקהל מסביב לעולם שבשנים האחרונות מתעניין יותר ויותר במתרחש במזרח התיכון.

ריקליס יצר מותחן ריגול מרהיב, מלא אקשן ומטלטל לעתים, שלא רק מתקשר למציאות האקטואלית שבה אנחנו כישראלים חיים, אלא גם למציאות שבה חיים כמעט כל אזרחי העולם המערבי. הכימיה בין השחקנים – הישראלים והבינלאומיים – נהדרת והתוצאה הסופית היא סרט מצוין, שלא נופל מאף סרט ריגול משובח שקדם לו.


פרט היסטורי השבוע

ב-26 בינואר 1925 נולד פול ניומן, שחקן קולנוע ובמאי ממוצא יהודי שזכה בפרס האוסקר ובשישה פרסי גלובוס הזהב. ניומן השתתף בכמה קלאסיקות קולנועיות, כמו "חתולה על גג פח לוהט" (עליו היה מועמד לאוסקר), "ציפור הנעורים המתוקה", "אקסודוס" (שעבור הצילומים הגיע לישראל), "העוקץ" שזכה בשבעה פרסי אוסקר, "צבע הכסף" של מרטין סקורסזה (עליו זכה באוסקר), "הקפיצה הגדולה" של האחים כהן ו"לא פראייר של אף אחד". בשנת 2002 היה מועמד לאוסקר על תפקידו בסרט "הדרך לפרדישן" וב-2005 זכה בפרס האמי ובפרס גלובוס הזהב על תפקידו בסרט הטלוויזיה "אימפריות נופלות". ב־2006 דיבב את דמותו של דוק הדסון בסרט האנימציה "מכוניות". ניומן נפטר מסרטן ריאות בשנת 2008. הוא היה בן 83.

קרא עוד >

בקרו באינסטגרם שלנו

הסרטים הנצפים ביותר בסינמה סיטי

* קרא איך המחשב שלנו מרכיב את רשימת הנצפים ביותר.

חזרה מהירה